Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(166)
Forma i typ
Książki
(166)
Publikacje naukowe
(67)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(40)
Publikacje popularnonaukowe
(9)
Proza
(8)
Publikacje religijne
(1)
Dostępność
dostępne
(155)
wypożyczone
(6)
nieokreślona
(5)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(166)
Autor
Baran Bogdan (1952- )
(36)
Cioran Emil (1911-1995)
(18)
Kania Ireneusz (1940-2023)
(16)
Kunicka Anna
(14)
Szczubiałka Michał
(8)
Klenczon Wanda
(7)
Eliade Mircea (1907-1986)
(6)
Barthes Roland (1915-1980)
(5)
Benjamin Walter (1892-1940)
(5)
Le Goff Jacques (1924-2014)
(5)
Onysymow Agna
(5)
Sloterdijk Peter (1947- )
(5)
Kot Karolina (tłumacz)
(4)
Laszuk Grzegorz (1967- )
(4)
Minois Georges (1946- )
(4)
Prokopiuk Jerzy (1931-2021)
(4)
Pucek Robert (1959- )
(4)
Bloom Harold (1930-2019)
(3)
Bąkowska Eligia (1907-1994)
(3)
Foucault Michel (1926-1984)
(3)
Jarosz Krzysztof (1954- )
(3)
Komendant Tadeusz (1952-2019)
(3)
Žižek Slavoj (1949- )
(3)
Améry Jean (1912-1978)
(2)
Arendt Hannah (1906-1975)
(2)
Bataille Georges (1897-1962)
(2)
Berger John (1926-2017)
(2)
Corbin Alain (1936- )
(2)
Drzazgowska Ewa
(2)
Dziadek Adam (1965- )
(2)
Eagleton Terry (1943- )
(2)
Falski Maciej (1977- )
(2)
Hayek Friedrich August von (1899-1992)
(2)
Heidegger Martin (1889-1976)
(2)
Kocjan Krzysztof (1969- )
(2)
Kuhn Thomas S. (1922-1996)
(2)
Lakoff George (1941- )
(2)
Lévi-Strauss Claude (1908-2009)
(2)
Nietzsche Friedrich (1844-1900)
(2)
Potocka Maria Anna (1950- )
(2)
Raddatz Fritz J. (1931-2015)
(2)
Rorty Richard (1931-2007)
(2)
Sartre Jean-Paul (1905-1980)
(2)
Schmitt Carl (1888-1985)
(2)
Scholem Gershom (1897-1982)
(2)
Spengler Oswald (1880-1936)
(2)
Steiner George (1929-2020)
(2)
Wilhelm Richard (1873-1930)
(2)
Wilson Edward Osborne (1929- )
(2)
Łuczkiewicz Grzegorz
(2)
Abraham-Diefenbach Magda (1979- )
(1)
Allen Danielle S. (1971- )
(1)
Almond Philip C. (1950- )
(1)
Amsterdamski Stefan (1929-2005)
(1)
Arendt Hannah (1906-1975). Myślenie
(1)
Arendt Hannah (1906-1975). Wola
(1)
Argasiński Krzysztof
(1)
Aries Philippe (1914-1984)
(1)
Ariès Philippe (1914-1984)
(1)
Bacon Francis (1561-1626)
(1)
Baran Maria
(1)
Baran Zuzanna
(1)
Barton John (1948- )
(1)
Bauman Janina (1926-2009)
(1)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(1)
Bayard Pierre (1954- )
(1)
Benedict Ruth (1887-1948)
(1)
Benn Gottfried (1886-1956)
(1)
Bergfleth Gerd (1936- )
(1)
Berlin Isaiah (1909-1997)
(1)
Beylin Paweł (1926-1971)
(1)
Bieńczyk Marek (1956- )
(1)
Blomberg Sven (1920-2003)
(1)
Blumenberg Hans (1920-1996)
(1)
Bod Rens (1965- )
(1)
Bogavac Le Comte Branka
(1)
Bondy François (1915-2003)
(1)
Braudel Fernand (1902-1985)
(1)
Bromwich David (1951- )
(1)
Bryl Mariusz
(1)
Buczyńska-Garewicz Hanna (1932- )
(1)
Bukowski Jędrzej (1935- )
(1)
Burke Peter (1937- )
(1)
Błaszczyk Cezary
(1)
Canovan Margaret (1933- )
(1)
Carpat-Focke Georg
(1)
Carrilho Manuel Maria (1951- )
(1)
Cichocki Marek (1966- )
(1)
Constant Alphonse (1810-1875)
(1)
Coogan Michael David
(1)
Czernicki Gustaw (1827-1911)
(1)
Czernik Jakub
(1)
Danto Arthur Coleman (1924-2013)
(1)
Davidson Arnold Ira
(1)
Delumeau Jean (1923-2020)
(1)
Dibb Mike (1940- )
(1)
Domański Piotr
(1)
Draaisma D. (1953- )
(1)
Duval Jean-François
(1)
Dyer Geoff (1958- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(46)
2010 - 2019
(100)
2000 - 2009
(17)
1990 - 1999
(3)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(83)
2001-
(61)
1945-1989
(51)
1989-2000
(17)
1918-1939
(11)
1939-1945
(5)
1801-1900
(4)
1701-1800
(2)
1901-1914
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
101-200
(1)
1601-1700
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
Kraj wydania
Polska
(136)
Język
polski
(131)
Odbiorca
Literatura austriacka
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura niemiecka
(10)
Literatura francuska
(9)
Literatura rumuńska
(7)
Literatura angielska
(5)
Literatura amerykańska
(3)
Literatura polska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura słoweńska
(1)
Temat
Antropologia filozoficzna
(11)
Kultura
(10)
Filozofia
(9)
Filozofia polityczna
(9)
Literatura
(9)
Antropologia społeczna
(7)
Religia
(7)
Filozofia kultury
(6)
Filozofia religii
(6)
Chrześcijaństwo
(5)
Demokracja
(5)
Egzystencjalizm
(5)
Filozofia społeczna
(5)
Tematy i motywy
(5)
Estetyka
(4)
Etyka
(4)
Filozofia francuska
(4)
Filozofia języka
(4)
Filozofowie
(4)
Historiozofia
(4)
Wolność
(4)
Życie codzienne
(4)
Życie seksualne
(4)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(3)
Cierpienie
(3)
Cioran, Emil (1911-1995)
(3)
Dyscyplina (socjologia)
(3)
Historia idei
(3)
Judaizm
(3)
Kara pozbawienia wolności
(3)
Kobieta
(3)
Literatura francuska
(3)
Metafora
(3)
Mistycyzm
(3)
Nauka
(3)
Symbole
(3)
Teoria poznania
(3)
Więziennictwo
(3)
Władza
(3)
Śmierć
(3)
Średniowiecze
(3)
Baudelaire, Charles (1821-1867)
(2)
Buddyzm
(2)
Bóg
(2)
Ciało ludzkie
(2)
Cnota (filozofia)
(2)
Cywilizacja
(2)
Czyściec
(2)
Filozofia analityczna
(2)
Filozofia niemiecka
(2)
Filozofia starożytnej Grecji
(2)
Holokaust
(2)
Indywidualizm (filozofia)
(2)
Intelektualiści
(2)
Język
(2)
Kanon literatury
(2)
Kapitalizm
(2)
Liberalizm
(2)
Literatura rumuńska
(2)
Magia
(2)
Maistre, Joseph de (1753-1821)
(2)
Malarstwo (sztuka)
(2)
Metafizyka
(2)
Mitologia
(2)
Miłość
(2)
Monarchia
(2)
Monoteizm
(2)
Nowoczesność
(2)
Obyczaje i zwyczaje
(2)
Ontologia
(2)
Pisarze
(2)
Pisarze francuscy
(2)
Podróże
(2)
Polityka międzynarodowa
(2)
Poznanie
(2)
Prawodawstwo
(2)
Psychologia
(2)
Psychologia społeczna
(2)
Rodzina
(2)
Rousseau, Jean-Jacques (1712-1778)
(2)
Semiotyka
(2)
Socjalizm
(2)
Społeczeństwo
(2)
Sztuka
(2)
Wiedza
(2)
Wola
(2)
Wpływ i recepcja
(2)
Wychowanie
(2)
Świadomość
(2)
Świadomość społeczna
(2)
Żydzi
(2)
Absolut
(1)
Alchemia
(1)
Alienacja
(1)
Améry, Jean (1912-1978)
(1)
Analiza dyskursu
(1)
Antropologia teologiczna
(1)
Antropozofia
(1)
Antysemityzm
(1)
Astrologia
(1)
Temat: dzieło
Biblia
(3)
Konstytucja weimarska (1919)
(1)
Kritik der reinen Vernunft
(1)
Księga przemian
(1)
Yogsūtra
(1)
Temat: czas
1901-2000
(46)
1801-1900
(32)
1701-1800
(29)
1601-1700
(21)
1501-1600
(18)
1301-1400
(17)
1401-1500
(17)
1201-1300
(15)
2001-
(15)
1101-1200
(14)
1918-1939
(13)
100-1 p.n.e.
(12)
1001-1100
(12)
101-200
(12)
201-300
(12)
400-301 p.n.e.
(12)
401-500
(12)
901-1000
(12)
1-100
(11)
200-101 p.n.e.
(11)
300-201 p.n.e.
(11)
301-400
(11)
501-600
(11)
601-700
(11)
701-800
(11)
801-900
(11)
500-401 p.n.e.
(10)
1945-1989
(9)
600-501 p.n.e.
(8)
700-601 p.n.e.
(7)
800-701 p.n.e.
(7)
1939-1945
(6)
do 801 p.n.e.
(6)
1901-1914
(5)
1914-1918
(5)
1989-2000
(5)
Temat: miejsce
Francja
(10)
Europa
(8)
Niemcy
(4)
Stany Zjednoczone (USA)
(4)
Rumunia
(3)
Wielka Brytania
(3)
Chiny
(2)
Ameryka Południowa
(1)
Ameryka Północna
(1)
Argentyna
(1)
Brazylia
(1)
Europa Zachodnia
(1)
Hiszpania
(1)
Holandia
(1)
Indie
(1)
Irlandia
(1)
Japonia
(1)
Nowa Gwinea (wyspa)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Starożytna Grecja
(1)
Starożytny Rzym
(1)
Włochy
(1)
Świat
(1)
Gatunek
Esej
(52)
Opracowanie
(27)
Monografia
(15)
Antologia
(13)
Aforyzmy
(8)
Traktat
(4)
Pamiętniki i wspomnienia
(3)
Wydawnictwa popularne
(3)
Wywiad dziennikarski
(3)
Analiza i interpretacja
(2)
Biografia
(2)
Literatura
(2)
Publicystyka
(2)
Wykład
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Dialog
(1)
Dzienniki
(1)
Komentarz
(1)
Księgi święte
(1)
Listy
(1)
Literatura francuska
(1)
Miniatura literacka
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Pamflet
(1)
Pamiętniki francuskie
(1)
Podręcznik
(1)
Polemika religijna
(1)
Poradnik
(1)
Powieść
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Publicystyka amerykańska
(1)
Reportaż
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Synteza
(1)
Szkic literacki
(1)
Szkice literackie angielskie
(1)
Szkice literackie francuskie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(69)
Historia
(54)
Religia i duchowość
(20)
Literaturoznawstwo
(19)
Socjologia i społeczeństwo
(18)
Etnologia i antropologia kulturowa
(14)
Kultura i sztuka
(11)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(10)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(9)
Psychologia
(8)
Nauka i badania
(4)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Językoznawstwo
(3)
Medycyna i zdrowie
(3)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(2)
Biologia
(1)
Edukacja i pedagogika
(1)
Geografia i nauki o Ziemi
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
166 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Za grobem : historia życia po śmierci / Philip C. Almond ; przełożyła Anna Kunicka. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2017. - 328 stron, [32] strony tablic : ilustracje, portrety ; 21 cm.
Seria historyczna "z klepsydrą".
Bibliografia na stronach 313-328.
Australijski historyk Philip C. Almond przedstawia w tej książce "historię życia po śmierci", to znaczy rozumienie życia pozagrobowego i wyobrażenia o nim od epoki starożytnej po chrześcijańską ze szczególnym uwzględnieniem przełomowego dla nowożytności XVII i XVIII wieku. Te zagadnienia z opisywanej przezeń historii idei mają u podłoża dwa bieguny, wokół których skupia się chrześcijańskie myślenie minionych stuleci o życiu po śmierci: zmartwychwstanie ciała i nieśmiertelność duszy. Na niezwykle bogatym, erudycyjnym materiale historycznym śledzimy ewolucję pojmowania stanu po śmierci, zmienną rolę czyśćca i raju, przemijającą piekła, kontrowersje wokół miejsca przebywania ciał w życiu pozagrobowym do dnia Sądu Ostatecznego i potem, kwestię ich zmartwychwstania. Doktrynalny problem przewijający się przez całą książkę (i zapładniający całą chrześcijańską myśl o życiu pozagrobowym) polega na pytaniu, czy zmartwychwstanie nastąpi w jakiejś formie od razu po śmierci, czy dopiero w Dniu Ostatecznym. I nawet jeśli współcześnie spory wokół tych idei osłabły, to dokumentowany przez Almonda ogrom poświęcanej im w przeszłości energii stanowi, jak pisze sam autor, "świadectwo nadziei na przedłużenie życia poza grób", i wyraża pragnienie "światła po drugiej stronie mroku śmierci, najwyższego dobra po drugiej stronie doczesnego zła i ostatecznej sprawiedliwości naprawiającej ziemskie krzywdy".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 349517 (1 egz.)
Książka
W koszyku
"O starzeniu się" to obszerny esej starający się uchwycić moment, w którym perspektywa starości i nieuchronnego końca zaczyna przeważać w świadomości człowieka i determinować jego życie, moment buntu i rezygnacji. Autor uprawia fenomenologię, metafizykę i socjologię procesu starzenia się, analizuje, jak samo społeczeństwo wyznacza nam określone, dyktowane wiekiem miejsce i zadania w kulturze. Ta lektura, niezwykle przejmująca, dzieło tyleż teoretyczne co bardzo osobiste, wymaga od czytelnika sporej mobilizacji nie tylko intelektualnej, lecz także psychicznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 349961 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jean Améry (1912-1978, właśc. Hans Mayer), austriacki intelektualista pochodzenia żydowskiego, był bodaj najgłębszym z pisarzy XX wieku. Głębia jego twórczości polegała na zmaganiu się z fundamentalną traumą ludzkiego życia, przed którą Améry nie widział ucieczki. Jego analizy nie znają pocieszenia poza jednym, specyficznym, którym jest rozpoznanie własnej kondycji. Tak rozważał starość i samobójstwo ("O starzeniu się", "Podnieść na siebie rękę", Wydawnictwo Aletheia, oba tytuły Warszawa 2018). W równie radykalny sposób postąpił ze swoim życiem, które zakończył właśnie samobójstwem. W niniejszym tomie, opublikowanym w 1966 roku, Améry dokonuje późnego rozrachunku z pobytem w obozie koncentracyjnym podczas II wojny światowej i torturami, jakich wtedy doświadczył. Nie chodzi w tym rozrachunku o winę ani o karę. Poza kwestią winy i kary pozostaje najważniejsze: los człowieka złamanego. Opis i analiza tego losu stanowią treść książki. Taka przemoc, raz doznana, pozostaje w ofierze już na zawsze - utracona wiara w człowieka i jego człowieczeństwo nie podlega zaleczeniu. Cierpienie w żaden sposób nie „uwzniośla”, nie wznosi na wyżyny ducha, lecz sprowadza do parteru ciała, czyli do nicości. Améry wszakże jest w swoich analizach racjonalistą i zwolennikiem oświecenia. Oświecenia, które oświeca, lecz nie objaśnia, bo nie ma tu nic, co byłoby możliwe do wyjaśnienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376264 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "The Human Condition", 1958.
Uznawana za najwybitniejszą intelektualistkę żydowską XX wieku Hannah Arendt (1906-1975) rozważa „kondycję ludzką” z perspektywy współczesnych doświadczeń i niepokojów. Świadek epoki, urodzona w Niemczech, emigrantka od 1933 roku, autorka rozpraw o totalitaryzmie, napisała tym razem „pozytywny” traktat o człowieku ujętym od strony narodzin i początku, a nie, jak w egzystencjalizmie, śmierci i kresu, oraz od strony vita activa przeciwstawionej vita contemplativa. Człowiek wypełnia życie pracą i działaniem, których ewolucję od starożytności i dzisiejsze zagrożenia Arendt śledzi z niezwykłą erudycją i oryginalnością. Analizuje historyczne przemiany takich pojęć, jak praca, prywatność, wolność i pod tym względem tworzy prawdziwe kompendium wiedzy. Jest przy tym przewidująca w tym dziele z 1958 roku. Przewidziała mianowicie, że technicyzacja i specjalizacja życia doprowadzi do dominacji człowieka w postaci animal laborans, a w konsekwencji do odpolitycznienia społeczeństw, które ważkie sprawy polityczne delegują w ręce zawodowych polityków.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363417, 362710 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: The life of the mind.
Indeks.
Zawiera: Myślenie ; Wola.
Światowej sławy intelektualistka żydowskiego pochodzenia Hannah Arendt, urodzona w Niemczech, lecz od połowy życia emigrantka, mieszkanka USA, żyła w burzliwych czasach, co znalazło odzwierciedlenie w jej filozofii politycznej, w analizach totalitaryzmu i rewolucji. Ta działalność badawcza i publicystyczna zapewniła jej pozycję jednej z najbardziej wpływowych kobiet XX wieku. Życie umysłu kontrastuje z tymi dokonaniami. W latach 70. XX wieku autorka podjęła pracę nad opisaniem ludzkiej aktywności mentalnej. Zamierzyła trzyczęściowe dzieło o myśleniu, woli i sądzeniu, ale ostatniej części nie zdążyła już zrealizować. Niewątpliwie tom Myślenie ma dominujące znaczenie już choćby dlatego, że wola jest zjawiskiem trudno uchwytnym i dość poźno, bo dopiero w nowożytności odkrytym przez filozofów. W pojmowaniu myślenia przez Arendt silnie pobrzmiewa ton Heideggera. Myślenie nie szuka aktywnie prawdy w świecie zjawiskowym, lecz jest „pozaświatową”, „bierną” kontemplacją sensu. Wracając w późnych latach z wiru vita activa do rozważań o kontemplacji, Arendt znalazła się ponownie w horyzoncie intelektualnym, od którego zaczęła swoją życiową drogę na uniwersytetach w Marburgu i Freiburgu. To poszukiwanie ukojenia po traumach pierwszej połowy XX wieku przenika niniejszy tom, który będąc erudycyjnym traktatem, okazuje się także opowieścią o poezji myślenia i pragnienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341704 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: L'enfant et la vie familiale sous l'Ancien régime, 1960.
Philippe Aries (1914–1984), jeden z najwybitniejszych w XX wieku francuskich mediewistów, był „odkrywcą dziecka” jako tematu badań historycznych. Niniejsza książka, opublikowana w 1960 roku, stanowi właśnie pionierskie dzieło w tej dziedzinie, kanon, do którego nadal odwołują się zarówno historycy, jak i socjologowie. Dzieciństwo bowiem, jak wynika z badań autora, nie jest „naturalną” formą biologiczną, lecz konstrukcją społeczną dość niedawnego pochodzenia. Średniowiecze nie znało jeszcze dzieciństwa ani wieku młodzieńczego, bo życie rodzinne we współczesnym sensie – oparte na intymności i uczuciach – pojawiło się dopiero w późniejszych stuleciach. Tę tyleż słynną, co radykalną i kontrowersyjną tezę autor uzasadnia na fascynującym materiale historycznym i ikonograficznym. „Odkrycie” dziecka miało istotne konsekwencje cywilizacyjne: lawinowy rozwój edukacji. Lektura książki jest przy tym pouczająca i pocieszająca, gdyż okazuje się, że to, co dziś uważamy za przejawy dawnego prymitywizmu – brak więzi uczuciowej z dzieckiem i swoisty „kolektywizm” życia rodzinnego – nie musi wynikać z ułomności ludzkiej natury, lecz ma swoją historię, my zaś żyjemy w szczęśliwych czasach odzyskanego – lub pozyskanego – dzieciństwa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 308945, 308944 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "L'Homme devant la mort" 1977.
Dziś nad śmiercią zapadło milczenie. Konstatacja tego faktu skłoniła Philippe’a Ariesa (1914–1984) do napisania swego opus magnum. Aries, jeden z najwybitniejszych historyków francuskich w XX wieku, autor m.in. słynnej Historii dzieciństwa (Paris 1960; wyd. pol. Warszawa 2010), opisuje w swojej monografii (1977) stosunek człowieka do śmierci w ciągu ostatniego tysiąclecia. Wraz z rosnącą prywatyzacją i indywidualizacją ludzkiego życia śmierć przestaje być czymś „wspólnym”, bliskim, z czym społeczeństwo obcuje w zażyły sposób, i staje się sprawą osobistą. Współczesny człowiek odrzuca samoistność zła, a wraz z tym ratunek przed nim w postaci „dobrej śmierci”. Wiara w zło była niezbędna do oswojenia kresu życia, który teraz nabiera „dzikiego” charakteru: jest przerażającą, irracjonalną wyrwą. Powrót śmierci do „stanu dzikości” sprawia, że dzisiejszy człowiek usiłuje ją przemilczeć. Tę ewolucję Aries wykazuje na podstawie fascynującego (jak zwykle w jego książkach) materiału historycznego z poszczególnych epok. Śmierć, choć tak dojmująca egzystencjalnie, stanowi w jego ujęciu pewien konstrukt społeczny. Badanie jej losów pomogłoby może dzisiejszemu człowiekowi na nowo się z nią „oswoić”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 315250 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Essays or Counsels, civil and moral.
Filozof, prawnik i polityk Francis Bacon (1561–1626), uznawany za ojca nowożytnego empiryzmu (i rzekomo za autora dzieł Szekspira), obok dzieł ściśle filozoficzno-naukowych tworzył też utwory bliższe literaturze jak utopia "Nowa Atlantyda" czy właśnie "Eseje" pomyślane jako „wytchnienie” od badań (które zresztą przypłacił życiem, przeziębiwszy się śmiertelnie podczas eksperymentu z mrożeniem żywności w śniegu). W pierwszej wersji zbiór (dziesięciu tekstów) ukazał się już w 1597 roku, dlatego są opinie, że Bacon był pionierem współczesnego eseju. Niniejszy tom jest przekładem trzeciego wydania z 1625 roku i zawiera 58 esejów. Te krótkie, błyskotliwe teksty pełne aforyzmów składają się na swoisty poradnik w rozmaitych kwestiach: od wysoce filozoficznych („O śmierci”) przez polityczne („O rządzeniu”) po praktyczne („O załatwianiu spraw”). Autor radzi, jak się odnosić do perspektywy śmierci, do miłości („jest ona dzieckiem szaleństwa”), do problemów rządzenia (zręcznie unikać zagrożeń i je odsuwać). Roztacza wizje i projekty: jakie budować pałace i jaki ma być „książęcy ogród” (ta „najczystsza spośród przyjemności ludzkich”). Nie brak mu jednak dystansu do biegu spraw świata i swego ich komentowania: „nie jest dobrze zbyt długo przypatrywać się tym kołom zmienności, bo można dostać zawrotu głowy”. Duch umiarkowania i życiowej mądrości przenika ten „poradnik” – w tym jego nieustająca wartość i świeżość, nawet jeśli czytelnik nie skorzysta z sugestii, co posadzić w swoim ogródku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376973 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 317-321.
"Fragmenty..." odniosły po ukazaniu się w 1977 roku niezwykły sukces rynkowy. Niezwykły i zaskakujący, bo to zakorzenione i w semiologii, i w literaturze dzieło profesora College de France Rolanda Barthes’a (1915–1980) stanowi niejakie wyzwanie wobec intelektu czytelnika. Zarazem jednak urzeknie go świeżością mówienia o sprawach miłości istotnych dla każdego. Patronem jest Goethe między innymi z tego powodu, że autor Cierpień młodego Wertera, wokół których krąży myśl Fragmentów…, napisał swoją powieść, aby zaradzić osobistemu kryzysowi. Również u podłoża książki Barthes’a leży głęboko skrywany dramat osobisty. Być może to przydaje jej tyle autentyczności, a dla „podmiotów miłosnych” jest źródłem inspiracji i cytatów. Fragmenty… wystawiano też na scenie zarówno we Francji, jak i w Polsce. Przede wszystkim jednak książka ta stanowi pomnik zmagania się naszej mowy z doświadczeniem miłości i odwrotnie. „Dyskurs miłosny” komponuje się mozolnie z fragmentów oświetlających doznania, by się rychło rozłożyć, rozpaść przy pierwszym nieopatrznym ruchu języka. Nie pozwala na budowę spójnej opowieści lub rozprawy, co unaocznia nam zarazem kruchą naturę wszelkiego ludzkiego dyskursu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 314121 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Imperium znaków / Roland Barthes ; przełożył Adam Dziadek. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2012. - 165, [2] strony : ilustracje (w tym kolorowe) ; 20 cm.
Tytuł oryginału: L'empire des signes, 1980.
Roland Barthes (1915–1980), jeden z najważniejszych francuskich intelektualistów XX wieku, współtwórca semiologii, w tej książce napisanej po podróży do Japonii w 1970 roku stworzył dzieło podwójne jak japońskie pałeczki. Z jednej strony, oświadczając: „Wschód jest mi obojętny”, przeprowadził eksperyment myślowy z systemem znaków nazwanym umownie „Japonia”. Inaczej niż w naszym codziennym życiu nie ma tam mitów ani sensów, o które potykamy się na każdym kroku, jest natomiast to, czego nie mają zachodnie systemy: znaki są, ale nie znaczą. Za znakami nie stoją żadne ukryte sensy, wszystko jest takie, jakie jest. W tym miejscu pojawia się druga strona książki: impresyjny opis obserwowanej Japonii. Życie miasta, targ, kuchnia, teatr, malarstwo, haiku, uchwycone w swej „bezsensowej” realności, takimi, jakie się jawią obcemu widzowi, dają niezapomniany obraz japońskiej rzeczywistości. Ten może uboczny produkt zamysłu Barthes’a fascynuje jako rzetelna i paradoksalna „fenomenologia” systemu z założenia wymyślonego. „Imperium znaków? Tak, jeśli ma się świadomość tego, że znaki są puste i że rytuał pozbawiony jest boga”. Może i puste, ale jakiej urody pod piórem tak wrażliwego komentatora jak Roland Barthes!
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 319442 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Mitologie Rolanda Barthesa, jedna z bardziej przenikliwych analiz kultury popularnej, zostały napisane w latach 1954-1956 i wydane w 1957 roku. "Starałem się wówczas - pisze Barthes we Wstępie poddać systematycznej refleksji niektóre mity życia codziennego we Francji. Materiał tych refleksji mógł być rozmaity (artykuł w gazecie, fotografia w tygodniku, film, przedstawienie teatralne, wystawa), a ich temat zupełnie dowolny: z całą pewnością chodziło o rzeczywistość wokół mnie."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 289613, 289247 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "Le Degré zéro de l'écriture : suivi de Nouveaux essais critiques" 1972.
"Stopień zero pisania" był debiutem książkowym francuskiego pisarza i semiologa Rolanda Barthes'a, ale stanowi do dziś jeden z fundamentów współczesnej humanistyki. Autor datuje początek literatury jako "przedmiotu" na połowę XIX wieku, kiedy to pisarstwo, wcześniej służące jakimś celom, językowo przezroczyste, stało się właśnie sprawą języka. "Pisanie" jest więc pojęciem szerszym niż "literatura". Barthes szkicuje w tym eseju jego zwięzłą historię, a także systematykę: pisanie mieszczańskie, rewolucyjne, poetyckie, powieściowe itp. Tropi różne formy masek nakładanych przez literaturę i proces autodemaskacji, który współcześnie czyni literaturą jej nieobecność. Tą skomplikowaną dialektyką pisania esej Barthes'a przygotowuje grunt późniejszej dekonstrukcji i "śmierci autora". Nowe eseje krytyczne zawierają błyskotliwą analizę niektórych zjawisk istotnych dla francuskiego "pisania", choć nie zawsze najważniejszych w tradycyjnym sensie. Kunszt krytyczny Barthes'a wydobywa frapujące kwestie nawet z dzieł drugorzędnych, tropiąc ukryte w nich "mitologie".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 300045, 299740 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: La chambre claire : note sur la photographie, 1980.
Pod koniec życia, w 1977 roku, Roland Barthes, klasyk współczesnej francuskiej humanistyki (m.in. Mitologie, Fragmenty dyskursu miłosnego, Imperium znaków, Stopień zero pisania), zaczął po śmierci matki pisać książkę o fotografii. Osobistym motywem była próba odnalezienia „istoty” zmarłej Henriette Barthes w fotografiach, które po niej pozostały. Paradoksalnie autor odnajduje to, czego szuka, w zdjęciu matki z jej dzieciństwa, z okresu, w którym jej nie znał, przewrotnie zaś – zdjęcia tego czytelnikowi nie pokazuje, uważając, że byłoby dla niego banalne. Dowodzi to, jak subtelne rozważania i doświadczenia podjął w tej bardzo prywatnej książce o nowym zjawisku w sztuce, którego naturę stara się wyjaśnić (tytułowy chambre claire, dosł. „jasny pokój”, nawiązuje w formie gry słów do chambre noire, „ciemnia”, a zarazem chodzi odpowiednio o camera lucida i camera obscura). Inaczej niż malarstwo, fotografia ma u podłoża pewien niewymyślony fakt, mgnienie owego „to było”, „zdjęcie” obrazu z rzeczywistości. Jako odmiana pamięci wprowadza w czas i cały dramat egzystencji. Barthes rozważa „zdjęcie” od strony studium, dociekliwości, analizy, i punctum, owego „ukłucia”, o jakie fotografia przyprawia widza. Czytelnik znajdzie w książce wiele takich puncta w zamieszczonych przez autora reprodukcjach klasycznych dzieł, które dodatkowo czynią z tych rozważań mały album, przyczynek do subiektywnej historii fotografii. Publicystyka Esej Planowana data premiery: 2020-08-15
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341624 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: A history of the Bible : the book and its faiths.
Bibliografia na stronach 641-662.
John Barton (ur. 1948), anglikański biblista z Oksfordu, podsumował w niniejszej książce długie lata swoich badań nad Biblią, przedstawiając fascynującą opowieść o historii kształtowania się tej Księgi, jaką dziś znamy, o jej recepcji i interpretacji. Oparł się w tym na dwóch założeniach: Po pierwsze, nie ma jednoznacznej relacji między Biblią a zasadami wiary przyjmowanymi przez oparte na niej religie. Nie sposób wyczytać z niej ich konkretnego kształtu, a na dodatek biblijne ekwiwokacje sprawiają im kłopot. Zarazem, wbrew przyjętemu mniemaniu, ani chrześcijaństwo, ani judaizm nie skupiają się w swojej praktyce na Piśmie jako jedynej, świętej księdze. Nie jest ono „konstytucją” dla żadnej z religii, lecz raczej opowieścią założycielską. Po drugie, Biblia nie powstała jednorazowo jako zamknięta całość, lecz ewoluowała, a jej kanon jest wynikiem historycznych negocjacji. Ewolucja Biblii hebrajskiej (Starego Testamentu w nazewnictwie chrześcijańskim) trwała mniej więcej od VIII do II wieku p.n.e. Również kanon Nowego Testamentu kształtował się długo, a odrzucenie apokryfów nie wynika jednoznacznie z ich treści. Kościół akceptował naturalnie tworzący się konsens w tej mierze, przy czym na początku nie było uzgodnionego tekstu. Wszystko to Barton opisuje i komentuje na podstawie najnowszych badań historycznych i filologicznych. Odkrycie ostatnich stuleci – że Biblia ma historię – znajduje przekonujące potwierdzenie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376226 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "L'histoire de l'érotisme".
Georges Bataille (1897–1962), francuski pisarz i filozof, uchodził za „metafizyka zła”, który fascynował się śmiercią, cierpieniem i ofiarami z ludzi, ale przez większość życia był bibliotekarzem. Również „Historia erotyzmu” (należąca do ineditów z lat 1950–1951) nie jest dziełem skandalizującym, lecz esejem o „ekonomii” w specyficznym, szerokim sensie tego pojęcia nadanym mu przez Bataille’a. Na historię erotyzmu składają się próby „transgresji”, przekraczania ustanawianych zakazów. Książka Bataille’a jest w zasadzie właśnie esejem historycznym, choć także „fenomenologią erotyczną”. Wydaliny, czystość, nagość, przedmiot pożądania, małżeństwo znajdują tu pełne pasji i świeżości analizy. Trzeba bowiem mimo wszystko pamiętać, że bibliotekarz po pracy zwykł był odwiedzać paryskie zamtuzy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 289294 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Francuski pisarz i filozof, „metafizyk zła” Georges Bataille (1897–1962), w tym zbiorze portretującym ośmioro pisarzy i poetów, w większości francuskich (E. Brontë, Baudelaire, Michelet, Blake, Sade, Proust, Kafka, Genet), rozważa ich dzieło właśnie od strony związków literatury ze złem. Literatura zajmuje się złem, ale i sama, daleka od neutralnej „sztuki dla sztuki”, „nie jest niewinna”, ponieważ stanowi „odnalezione” dzieciństwo. A czyż „dzieciństwo może być nosicielem prawdy”? Diagnoza Bataille’a jest złożona, trudna, by nie rzec: niejasna, lecz fascynująca jak samo zło. Literatura opisuje zło, ociera się o zło, upaja się złem, stanowi „rodzaj zatracenia”. Cała rzecz w tym, że Zło zawiera się w wolności. Wolność jako rozkiełznanie, wybuch poezji nie pozwala się gładko sprowadzić do tradycyjnie pojmowanego dobra opartego na użyteczności i pożytku. Dopiero Dobro-i-Zło razem oświetlają sens istnienia. Jeśli bowiem Blake w interpretacji Bataille’a sprowadzał wszystko do poezji, a poezję do zła, czy Genet „pragnął Zła dla wartości duchowych”, to wszystko to działo się „poza dobrem i złem” w naszym zwykłym sensie. Te wysokie spekulacje w procesie wytoczonym literaturze nie prowadzą do łatwego orzeczenia jej winy. Wyrok wydaje czytelnik na podstawie swojej oceny stopnia współudziału literatury. A i samo dzieło Bataille’a, tak żywe do dzisiaj, w rzeczywistości nie jest przecież oskarżeniem, lecz próbą zrozumienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368198 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zygmunt Bauman wypowiedział to, co najistotniejsze dla charakteru naszych czasów: opisał naturę współczesnych zjawisk moralnych. Możliwe, że „nowoczesność” nigdy nie istniała i jest tylko konstrukcją, zwykle negatywnym antywzorem ponowoczesnego wyzwolenia. Bauman (ur. 1925), znany w świecie teoretyk i komentator ponowoczesności lub „płynnej nowoczesności”, nie głosi jednak łatwych diagnoz. Przyjmuje za fakt kres etyki kodeksowej, ale sferę moralną postrzega jako z istoty przedracjonalną i zindywidualizowaną. Nie ma to wszakże oznaczać relatywizmu, często imputowanego ponowoczesności. Ze swoim wyborem moralnym muszę się zmagać sam, pozbawiony oparcia w instytucjach i normach, które stały się „płynne”. Jednocześnie żyjemy w czasach, gdy uważana dawniej za margines autonomiczna, niepoddana regulacji jednostkowa wola stanowi dziś główną instancję wyborów moralnych. W taki świat trudnych wyborów opartych na jednostkowej odpowiedzialności wprowadza ta fascynująca i chyba najważniejsza z książek Baumana – socjologa ponowoczesności, który zabiera tu głos w fundamentalnej kwestii filozoficznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361159 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Comment parler des lieux où l'on n'a pas été?
Pierre Bayard (ur. 1954), profesor literatury w Paryżu, jest autorem ponad dwudziestu książek o bardzo specyficznym charakterze krytyki „zaangażowanej” i „interwencyjnej”. Jeden wątek to analizy powieści kryminalnych i innych utworów (Hamlet) wykazujące, że autor (Agatha Christie, Conan Doyle) niewłaściwie, w świetle danych fabuły, zidentyfikował przestępcę. W kilku innych publikacjach Bayard doradza czytelnikowi, jak się zachować w określonych okolicznościach kulturowych. Niniejsza książka dotyczy sytuacji, gdy trzeba się wypowiedzieć o miejscu, w którym się nie było. Tak się dzieje nie tylko podczas spotkań towarzyskich, lecz także wszędzie tam, gdzie wymagane jest alibi (cudzołóstwo, przestępstwo). Ten temat jest dla autora okazją do przejrzenia dzieł klasyków opisujących kraje, których w rzeczywistości nie odwiedzili. Bayard demaskuje Marco Pola opisującego Chiny, do których prawdopodobnie nawet się nie wybrał, Chateaubrianda, który zmyślił relacje z podróży po Ameryce, Karla Maya, który nigdy nie dotarł na Dziki Zachód. Prowokacyjna teza książki głosi jednak, że wbrew popularnej metodzie obserwacji uczestniczącej fizyczna obecność w danym miejscu nie decyduje o walorach jego opisu, a lepsze wyniki zapewnia metoda „obserwacji z dystansu”. Choć Blaise Cendrars bez wątpienia nigdy nie jechał koleją transsyberyjską, jego słynny poemat – relacja z tej podróży – okazał się przełomowy dla XX-wiecznej poezji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367278 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
"Wzory kultury", opublikowane w 1934 roku dzieło amerykańskiej antropolożki Ruth Benedict (1887-1948), należą do światowego kanonu literatury naukowo-humanistycznej. Będąc jedną z podstawowych lektur studenta nauk społecznych, niosą jednocześnie przesłanie dla szerokich kręgów czytelniczych o zrozumieniu inności i tolerancji dla niej. Benedict pokazuje, jak zróżnicowane, osobliwe, czasem wprost niepojęte dla nas mogą być zjawiska kulturowe poszczególnych społeczeństw, jednak ujęte w kontekście danej kultury, są czymś normalnym. Jednostka aktywizuje niektóre spośród swoich możliwości zgodnie z wymaganiem "wzorca" kultury, w której żyje. Podług tego wzoru urabia na swój użytek dostarczany jej duchowy surowiec. Ukazanie mechanizmu tego kulturowego warunkowania było wielką nauką dla ludzkości i pozostaje nią do dzisiaj. Benedict ilustruje swoją koncepcję fascynującymi przykładami kontrastowo dobranych kultur cywilizacyjnie mniej zaawansowanych od naszej. Opisuje trzy przypadki: harmonijnych Indian Zuni, dionizyjskich i szalonych Indian Kwakiutlów (Ameryka Północna), złowieszczych Dobu (Nowa Gwinea). Każda z tych kultur ma określoną logikę zbudowaną wokół pewnej naczelnej idei, wyznaczając wzorzec postępowania dla swojej populacji. Dziś, po niemal stu latach od jej napisania, książka Benedict frapuje nie mniej niż w minionym czasie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361168 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Walter Benjamin (1892–1940) był niemieckim intelektualistą, pochodził z asymilowanej zamożnej rodziny żydowskiej. Od 1932 roku przebywał jednak poza terytorium Niemiec. Jego przedwcześnie zakończone życie (zmarł lub popełnił samobójstwo podczas ucieczki z Francji przed nazistami) zaowocowało obfitością pism, które złożyły się na „dzieła zebrane” liczące kilka tysięcy stron. Główne jego teksty zostały już przetłumaczone na język polski, ale przekłady obejmują przede wszystkim teksty o filozofii kultury i autobiograficzne (jak "Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków" czy "Dziennik moskiewski"). W niniejszym tomie przedstawiono wybór pism Benjamina dotyczących literatury. Tom obejmuje spektrum od czysto akademickiej pracy na temat pochodzenia języka przez analizy międzywojennego stanu literatury w Niemczech, Francji i Rosji aż po własne utwory literackie Benjamina. W wyborze wyeksponowano głównie teksty najdojrzalsze, z lat trzydziestych XX wieku. Znaczna ich część nie była publikowana za życia autora i ukazała się dopiero w jego pośmiertnych dziełach zebranych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 356294 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej